Wat maakt jouw webshop betrouwbaar?

Datum: vrijdag 25 mei 2018

Eén van de grootste uitdagingen voor webshop-ondernemers is het vertrouwen van de doelgroep winnen. Bij kopen op afstand zijn mensen nu eenmaal minder goed van vertrouwen dan in een fysieke winkel. Maar waarop baseren Nederlandse webshop bezoekers nu precies hun vertrouwen in de webshop die zij bezoeken? Onderzoeksbureau GFK zocht het uit.

Reviews
Het is een inkopper, maar reviews zijn al jaren de meest invloedrijke factor als het gaat om het bepalen van betrouwbaarheid. Hoewel iedere consument de verhalen over fake-recensies kent, gebruikt 62% de reviews regelmatig om de betrouwbaarheid van een site te toetsen.

Betalen via iDEAL
Een vertrouwde en bekende afrekenmogelijkheid is één van de eerste dingen waar iedere consument op let. Zo wekt betalen met iDEAL, een puur Nederlands betaalsysteem, veel meer vertrouwen dan Paypal of een creditcard. 57% van de consumenten let hierop voor ze iets bestellen bij een webshop.

Webwinkel.nl vs webwinkel.shop
De volgende ligt misschien minder voor de hand, maar is zeker een belangrijke factor: de domeinextensie. Op de vraag ‘Bij welke webwinkel zou je bij voorkeur een aankoop doen?’ deed 80% dat het liefst bij een webwinkel met een .nl domeinnaam tegen 17% bij een .com domeinnaam. De minder bekende .shop extensie deed maar bij 2% van de ondervraagden goede zaken.

Geen rare meldingen
Een SSL-certificaat hoort erbij. Maar het moet wel werken. Een melding zoals ‘er is een probleem met het certificaat van deze website’ kan voor 59% van de consumenten aanleiding zijn het bezoek aan een site af te breken.

Keurmerken
Over keurmerken zijn de meningen verdeeld. Maar liefst 61% van de consumenten let op keurmerken bij het bezoeken van een nieuwe webshop. Het is vergeleken met reviews alleen niet vaak van doorslaggevend belang om wel of niet tot aankoop over te gaan. Dat laatste is wel een punt, omdat keurmerken meestal een behoorlijke investering vragen.

Tot slot: betrouwbaarheid is ook een kwestie van gevoel. Een site kan aan alle bovenstaande criteria voldoen en nog steeds op basis van opmaak en uitstraling niet het goede gevoel oproepen. Daarom is het belangrijkste advies om vóór livegang potentiële gebruikers van je site naar hun mening te vragen. En je eigen intuïtie te gebruiken natuurlijk, want daar ben je ondernemer voor.

Hulp nodig bij het opzetten van een betrouwbare webshop? Neem gerust eens contact op over de mogelijkheden.

Frank Buschman
Smeders Internet
www.smeders.nl

Nog meer Business nieuws

Albert Heijn Makado Centrum start spaaractie ‘Schagen door de jaren heen’

Op maandag 30 september start Albert Heijn in het Makado Centrum in Schagen de actie ‘Schagen door de jaren heen’. In de actie die 6 weken gaat lo


Business 01-10-2019

Updates Van de voorzitter

De coalitievorming van de Provinciale Staten is, op het moment van schrijven, nog niet afgerond. Ik maak me daar wel een beetje zorgen over,


Business 01-10-2019

Van den Berg Tegels & Badkamers voor iedere bedrijfsruimte

Op industrieterrein Witte Paal in Schagen vindt u Van den Berg Tegels & Badkamers. In de ruim 1000m² grote showroom worden tal van ingericht


Business 01-10-2019

Bruin Groenvoorziening: jong geleerd is oud gedaan

Zestien jaar was Daan Bruin, toen hij zijn eigen hoveniersbedrijf Bruin Groenvoorziening startte op 1 januari 1997. Toen nog op de naam van zi


Business 01-10-2019