Meer dan vakantiewoningen alleen

Datum: dinsdag 01 oktober 2019

Makelaardij en vakantiewoningen. Volgens Carlo Petrus (53) combineert hij al zo’n twintig jaar best of both worlds met Callinghe Vastgoed. “Wij verkopen en verhuren niet alleen vakantiewoningen, wij leveren een bepaald gevoel! De Duitsers noemen het Erholung, wat zoveel betekent als vrijetijdsbesteding. Naast dat we een groot en fraai aanbod hebben, zitten we ook nog eens in het mooiste deel van Nederland: van Julianadorp tot en met Petten. Een betere plek voor een tweede woning is er niet!”, vertelt Carlo enthousiast.

Het kantoor van Callinghe is centraal gevestigd aan het Dorpsplein in Callantsoog. Een strategische locatie. “Allereerst ligt Callantsoog ongeveer in het midden van ons aanbodgebied, waardoor we altijd dicht bij onze klanten zijn. Daarnaast verkoopt dit kustdorp zichzelf: het is ontzettend mooi, we hebben het schoonste strand van Nederland, een perfecte infrastructuur, natuur, cultuur en steden zijn dichtbij en er is in het hoogseizoen altijd wat te beleven. Bovendien is het marketingtechnisch slim, omdat we inloop van passanten hebben en goed zichtbaar zijn vanaf het plein.”

Twee kapiteins op een schip

Carlo startte twintig jaar geleden alleen op deze plek, maar inmiddels is het team flink uitgebreid. “We hebben zo’n acht vaste kantoormedewerk(st)ers, een eigen schoonmaakteam én technische dienst. Stuk voor stuk medewerkers met hart voor de zaak. Een 9-tot5-mentaliteit bestaat hier niet en ze zullen het de klant altijd naar de zin maken.” De grondlegger van Callinghe deelt inmiddels het eigenaarschap met makelaar Sandra Stadegaard (42). “Zij is 12 jaar geleden bij mij begonnen en vanaf dag één niet meer weg te denken uit ons team. Sinds vijf jaar heeft ze haar makelaarspapieren en 2,5 jaar geleden is ze mede-eigenaar geworden.” Dit betekent dat er dus twee kapiteins op een schip zijn. Zoiets werkt niet altijd, maar bij Callinghe vormen ze een gouden duo. Sandra legt uit: “Vanaf mijn eerste werkdag is er een goede klik. We hebben respect voor elkaar en kunnen elkaar alles zeggen. Daarnaast hebben we dezelfde visie wat Callinghe betreft en vinden we de kwaliteit en hygiëne van de vakantiewoningen plus de servicegerichtheid naar onze klanten het allerbelangrijkst.”

Dat zij nu mede-eigenaar is, was niet een vooropgezet plan. Op een gegeven moment kwam het ter sprake dat Carlo uiteindelijk een stapje terug wilde gaan doen. Het was een logische stap dat Sandra een deel van het stokje zou overnemen. Carlo: “Ik ben niet van plan om vervroegd met pensioen te gaan, maar ik zou wel wat meer vrije tijd willen. Ik heb er alle vertrouwen in dat Sandra dat, wellicht samen met een andere medewerker, prima kan oppakken.”

Groeiend aanbod

De oprichter van Callinghe startte in 2000 met niets. “Ik had zogenaamd drie woningen te koop staan. Die van mijn ouders, mijn broer en een vriend. Toen er opeens iemand langs kwam met serieuze interesse, heb ik snel gezegd dat die al in optie was, maar dat ik wellicht een andere woning in mijn portfolio voor hem had”, blikt Carlo terug. Met deze creatieve oplossing begon het balletje te rollen. Inmiddels heeft het makelaarskantoor zo’n 120 recreatiewoningen in de verhuur, 30 in beheer en gemiddeld zo’n 40 woningen in de verkoop. Dit varieert van luxe villa’s tot sfeervolle bungalows en fraaie appartementen. “Het is ons doel om in eerste instantie op verhuurgebied te groeien naar zo’n 150 huurrecreatiewoningen.”

Sandra vult hem aan: “We willen groter worden, maar niet té groot. Daarmee voorkomen we dat we de persoonlijke touch verliezen en onze klanten niet meer ‘kennen’. Dat maakt ons werk nu juist zo leuk. Bovendien kunnen we daardoor nét dat stapje extra zetten ten opzichte van onze concullega’s.”

Investeren in zichtbaarheid

Op het toekomstprogramma staat niet alleen groei van het aanbod. Ook marketingtechnisch wordt er flink aan de weg getimmerd. Sandra: “Sinds een jaar zijn we daar nog echt serieuzer mee bezig. Onze social media kanalen krijgen een flinke boost door de kennis van twee jonge medewerkers. Daarnaast zijn we zeer actief met het opzetten van campagnes voor op Google en richten we ons ook meer op de activiteiten in de buurt. Op die manier investeren we in zichtbaarheid, waardoor niet alleen Callinghe, maar ook deze mooie streek flink op de kaart wordt gezet!”. Carlo is het met haar eens: “We verkopen en verhuren immers meer dan alleen vakantiewoningen…”

Nog meer Business nieuws

Eyecare Brilservice Deutekom, alleen het beste voor uw ogen

“Bij Eyecare geloven we dat een optiekwinkel meer is dan alleen brillen en contactlenzen. Het gaat vooral om “Oog-zorg” en dat is onze passie


Business 18-10-2019

Niets is te gek bij de Goudvis

Wat begon als viskraam, De Gezonde Apotheek, is in de loop van de jaren door familie Poland uitgebouwd tot een groot in- en outdoor speelparadijs.


Business 18-10-2019

Frank Dong gaat met zijn tijd mee

Het begin Frank wist al op jonge leeftijd dat werken in loondienst niet echt bij hem paste. Hij heeft onder meer gewerkt bij een hotel in Am


Business 18-10-2019

Ondernemers Kolksluis kopen gezamenlijk 3.200 zonnepanelen in

In 2005 was Kolksluis in ’t Zand het eerste kleine bedrijventerrein in Nederland dat warmte uit asfalt ging gebruiken voor het verwarmen van vijf


Business 18-10-2019