De Woonunit creëert droomhuizen

Datum: maandag 25 juni 2018

De Woonunit is geboren uit een jarenlange samenwerking van Bas Koning en Leon van Bemmelen. Sinds vorig jaar hebben de heren een winkel in woninginrichting aan hun stoffeerdersbedrijf toegevoegd. Bas’ zus Anja houdt daar de boel draaiende samen met haar medewerkers Fiona Kos en Ramona Slot. “Door de winkel kunnen we nu een totaalpakket aanbieden, waarmee we de klant nog meer kunnen ontzorgen”, legt Anja uit.

Nadat Bas en Leon tien jaar nauw hadden samengewerkt in een vooraanstaand woninginrichtingsbedrijf, zetten ze in 2008 samen de stap naar zelfstandigheid. “Ze hebben altijd al een winkel erbij willen hebben, daarnaast vroegen klanten daar ook steeds vaker om. Vorig jaar was het, na bijna tien jaar alleen de stoffeerderij te hebben gedraaid, dan eindelijk zover! Aangezien ik ook veel ervaring heb in deze branche, was het voor mij een logische stap om bij mijn broer in de zaak aan te sluiten.” Het samenwerken met broerlief bevalt Anja prima. “We kunnen elkaar alles zeggen, ook als we het ergens niet mee eens zijn. Dit zorgt ervoor dat we elkaar scherp houden, versterken. Gelukkig wonen we niet in hetzelfde huis, want dat had misschien iets te veel van het goede geweest”, vertelt ze met een glimlach.

Topteam in de winkel

Zeven dagen in de week is de winkel geopend. “Dat kan ik natuurlijk niet alleen, daarom ben ik ontzettend blij met mijn collega’s Fiona en Ramona. Met z’n drieën rouleren we, zodat we allemaal ook tijd overhouden voor het gezin en de sociale contacten!” Fiona vult haar aan: “We krijgen veel vrijheid in bijvoorbeeld het inrichten van de etalages en de winkel zelf. Daarnaast kan Anja op haar vrije dagen ook echt vrij zijn, maar daar is wel wederzijds vertrouwen en respect voor nodig. En dat is er! Daarnaast hebben we alledrie dezelfde passie voor het vak.” De dames kenden elkaar al voordat ze het winkelteam vormden, legt Anja uit: “In mijn jongere jaren heb ik bij Fiona in haar lijstenmakerij gewerkt en Ramona kende ik via familie. We hebben op onze vacature toentertijd erg veel reacties gehad, maar deze toppers staken er met kop en schouders bovenuit. Het was een goede beslissing om voor hen te kiezen, dat blijkt nog elke dag.”

Luisteren naar de klant

Bij De Woonunit wordt de klant geholpen, alsof de dames het over hun eigen woning hebben. “Het begint bij het goed luisteren naar de wensen van de klant. Daarna laten we de mogelijkheden in de winkel zien en checken we bij Bas en Leon of het technisch mogelijk is. Dat is het fijne aan ons bedrijf: we hebben korte lijntjes en iedereen is nauw betrokken bij de keuzes van de klant. Op die manier kunnen we niet alleen een totaalpakket, maar ook een totaaladvies geven”, legt Anja uit.

Persoonlijk contact en klantgerichte service is voor het team van levensbelang. “We leven in een wereld waarin aandacht voor elkaar steeds minder belangrijk lijkt te zijn, maar dat weigeren we in onze winkel! In de woninginrichting is er zoveel keuze, dat veel mensen door de bomen het bos niet meer zien. Die willen geholpen worden en wij willen ze graag de weg wijzen. We gaan zelfs zo ver dat we bij pure paniek aan de klantzijde gewoon aan huis komen, zodat we diegene compleet kunnen ontzorgen en hun keuzestress kunnen wegnemen.” Fiona benadrukt daarbij dat een winkel een gunfactor heeft: “Mensen komen speciaal naar jouw winkel. Het minste wat je daarvoor terug kunt doen is onder het genot van een kopje koffie een luisterend oor bieden met een aansluitend advies!”

Up-to-date op woninginrichtingsgebied

Om dat juiste advies te kunnen geven, zorgen de dames dat ze continu up-to-date zijn. Daar gaat veel tijd in zitten, aangezien de productontwikkeling in hun vakgebied niet stilstaat. Fiona legt uit hoe zij hun informatie vergaren: “Ten eerste krijgen we veel input van onze leveranciers en bezoeken we diverse beurzen. Daarnaast zijn we actief op Pinterest en Instagram, want daar zie je echt de nieuwste trends voorbij komen. Als Ramona dan bijvoorbeeld weer iets nieuws heeft ontdekt, wordt dat negen van de tien keer doorgevoerd in de winkel. We hebben nu vooral Industrial Style, maar dat kan over een paar weken opeens Boho Chique zijn. Bij ons zijn de ontwikkelingen in mode en producten top of mind, zodat we de klant altijd van de beste en nieuwste informatie kunnen voorzien.”

Droomhuis voor iedereen

Naast de reguliere toevoer van informatie en inspiratie, krijgen de dames ook van de klanten zelf input, want die zijn tegenwoordig veel beter van alles op de hoogte dan vroeger. “Als een klant zijn interieur wilt veranderen, haalt die vaak eerst zijn ideeën van Social Media vandaan. Daarna komt hij bij ons in de winkel met de vraag of zijn plannen te realiseren zijn. Vorige week vroeg bijvoorbeeld een klant of er ook visgraat in klik PVC bestond. Eigenlijk wist ik dat niet, maar toevallig levert één van onze leveranciers dat! Dus de klant ging met een glimlach van oor tot oor de winkel weer uit. Dat geeft een kick!”

Anja is het helemaal eens met haar collega: “Het is ons doel om mensen blij te maken. Een woning inrichten is niet zomaar iets, daar wil je lange tijd van kunnen genieten. Ons motto is: ‘een droomhuis is voor iedereen haalbaar’, dat betekent dat ons team er alles aan zal doen om dat droomhuis te realiseren, welk budget de klant ook heeft.”

Meer info: dewoonunit.nl.

Nog meer Business nieuws

Albert Heijn Makado Centrum start spaaractie ‘Schagen door de jaren heen’

Op maandag 30 september start Albert Heijn in het Makado Centrum in Schagen de actie ‘Schagen door de jaren heen’. In de actie die 6 weken gaat lo


Business 01-10-2019

Updates Van de voorzitter

De coalitievorming van de Provinciale Staten is, op het moment van schrijven, nog niet afgerond. Ik maak me daar wel een beetje zorgen over,


Business 01-10-2019

Van den Berg Tegels & Badkamers voor iedere bedrijfsruimte

Op industrieterrein Witte Paal in Schagen vindt u Van den Berg Tegels & Badkamers. In de ruim 1000m² grote showroom worden tal van ingericht


Business 01-10-2019

Bruin Groenvoorziening: jong geleerd is oud gedaan

Zestien jaar was Daan Bruin, toen hij zijn eigen hoveniersbedrijf Bruin Groenvoorziening startte op 1 januari 1997. Toen nog op de naam van zi


Business 01-10-2019