Altijd op de hoogte van het nieuws uit de regio

Spreiding toerisme interessant voor de Noordkop

0
7 februari

Amsterdam wordt overlopen door toeristen en wil graag dat zij zich verspreiden door Nederland. Een mooie kans voor de Noordkop om daarvan de vruchten te plukken. Het is raar dat dit nog steeds niet lukt terwijl nu al veel toeristen Giethoorn, Kinderdijk, Volendam, Zaanse Schans en andere hotspots bezoeken. Volgens de Wereld Toerisme Organisatie van de VN zou Nederland in 2030 zelfs zo’n 25 miljoen bezoekers kunnen verwachten.

Het merendeel van de gasten bezoekt Amsterdam. Het aantal bezoekers hier is de afgelopen vijf jaar toegenomen tot 17 miljoen. Dat is een stijging van 3,5 procent. Ook vond er bijna een verdubbeling plaats in het aantal dagen dat zij in de hoofdstad verbleven (plus 94 procent), zo blijkt uit het Bezoekersonderzoek van Amsterdam Marketing. Wel moet gezegd worden dat bijna de helft van de bezoekers afkomstig is uit Nederland. Dan zijn het toch 8 miljoen die uit het buitenland komen.

Hoe krijg je een deel zo ver dat zij ook naar Schagen, Hollands Kroon en Den Helder komen? Er bestaat een zogenoemde ‘HollandCity-strategie’ die met verhaallijnen werken om toeristen te verleiden meer regio’s te bezoeken. In 2015 werd de verhaallijn Van Gogh geïntroduceerd bij de internationale bezoekers. Door deze verhaallijn zijn Amsterdam met het Van Gogh Museum, de regio Arnhem met het Kröller-Müller Museum en Brabant, waar hij geboren is en opgroeide, met elkaar verbonden.

De verhaallijn Nederland Waterland verbindt watericonen, zoals de Deltawerken, Kinderdijk, de polders van Flevoland, Giethoorn, de Afsluitdijk en de Schermer en de Beemster met elkaar. De verhaallijn voor de Noordkop gaat van de Keukenhof naar Breezand.  Maar als de bollen zijn uitgebloeid dan is ook de verhaallijn voorbij. Zijn er niet meer iconen in de Kop die een verhaallijn opleveren?

Na het succesvolle Mondriaan tot Dutch Design themajaar is door de NBTC een nieuw themajaar bedacht: het Rembrandt & de Gouden Eeuw jaar. Dit komt tot stand door samenwerking tussen NBTC, steden en culturele instellingen in Middelburg, Dordrecht, Delft, Den Haag, Leiden, Haarlem, Amsterdam, Hoorn en Enkhuizen. De cultuurtoerist besteedt gemiddeld zo’n 850 euro per persoon per verblijf. Schagen met zijn karakteristieke centrum en Marktplein wordt in het rijtje niet genoemd. Dat is spijtig. Trouwens, heeft u ooit een advertentie gezien met de uitnodiging drie Schagen voor 95 euro per dag?

Schagen heeft het toerismebeleid in 2015 uitbesteed aan Top Holland en DMO Holland boven Amsterdam. Deze club heeft een mooie website gemaakt met fraaie filmpjes en promotieverhalen maar welke toerist kent die club bij naam. In de top tien van bezienswaardigheden in Noord-Holland Noord wordt Texel genoemd en de Waddenzee. Naar Schagen en Den Helder is het tevergeefs zoeken. De VVV’s zijn de nek omgedraaid en de informatiepunten die hiervoor in de plaats zijn gekomen zijn onvindbaar.  

NBTC Holland Marketing pleit voor een versneld inzetten op spreiding van toeristen. Dat is volgens de organisatie noodzakelijk zodat steden, streken en dorpen in Nederland bruisend en leefbaar blijven. Momenteel bezoeken veel gasten die Amsterdam aandoen ook Giethoorn, Kinderdijk, Volendam en andere hotspots.

NBTC vraagt aan de Rijksoverheid om te werken aan een verdergaande spreiding van het groeiend aantal bezoekers. De gemeente Schagen heeft veel te bieden op het vlak van zee, strand, dijk en duinen. Maar wil Schagen profiteren van het spreidingsbeleid dat moet ze zich actiever opstellen. Ok, het zijn dan wel geen verblijfsrecreanten  die we ook graag willen, maar wel toeristen die veel te besteden hebben. Op die manier kan Schagen profiteren van de toeristische groei en de revenuen die dit oplevert voor de lokale economie.

Eugeen Hoekstra

Wat is Afrit71 Schagen Vandaag Den Helder Vandaag Hollands Kroon Vandaag